Ten łokieć źle się zgina. Rozmowy o ilustracji
- Kategoria:
- sztuka
- Wydawnictwo:
- Czarne
- Data wydania:
- 2017-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-01-01
- Liczba stron:
- 376
- Czas czytania
- 6 godz. 16 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788380495845
- Tagi:
- literatura polska rysunek grafika ilustracje rozmowa
Co łączy projekty postaci do gry Wiedźmin, koszulkę Slayera, przewodnik po Szczecinie dla dzieci i Księgę dżungli? Za każdym projektem stoi człowiek – ilustrator.
Polska ilustracja od lat 60. jest światowym fenomenem – ceniona, dostrzegana i nagradzana, ale zawieszona między światem sztuk wizualnych, projektowaniem graficznym a literaturą nieczęsto staje się tematem książek innych niż naukowe. W jakiej kondycji jest polska ilustracja dziś? Co inspiruje twórców? Czym się zajmują poza pracą? I jak szeroko rozumiana ilustracja radzi sobie na wolnym rynku, nie tylko w przypadku projektów artystycznych, ale także działań usługowych i komercyjnych?
Sebastian Frąckiewicz rozmawia z jedenastoma przedstawicielami tej profesji – zarówno bardzo młodymi twórcami, jak i klasykami, na których pracach się wychowaliśmy. Każdy z rozmówców trochę inaczej traktuje swój zawód, inaczej też rozumie rolę ilustracji, a niektórzy nawet nie lubią używać tego pojęcia.
To książka o inspirujących, barwnych ludziach, dla których obraz jest pierwszym językiem.
O pracy ilustratora opowiadają: Jan Bajtlik, Katarzyna Bogucka, Bohdan Butenko, Iwona Chmielewska, Emilia Dziubak, Bartłomiej Gaweł, Anna Halarewicz, Jan Kallwejt, Piotr Socha, Rafał Wechterowicz i Józef Wilkoń.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 269
- 177
- 65
- 18
- 9
- 7
- 5
- 5
- 5
- 5
Cytaty
Najpierw pytam Szymona o zdanie, a gdy mi się ono nie podoba, to mówię mu, że się nie zna. On ma potrzebę realizmu. Mówi mi, że na przykład ręka tak się w łokciu nie zgina. A ja specjalnie tę rękę zginam w sposób niezgodny z anatomią, żeby podkreślić dynamikę ruchu postaci. Dlatego każdy z nas ma swoje projekty. Ja go pytam o zdanie lub proszę o pomoc przy składzie, bo nie znam...
Rozwiń
OPINIE i DYSKUSJE
Jeśli ktoś chce lub choć chciał zostać grafikiem, ilustratorem, projektantem, a nawet malarzem, to ten zbiór wywiadów jest dla niego. Można się wiele dowiedzieć, jak w praktyce wygląda życie zawodowe kogoś takiego. Prywatne trochę też. Przy czym ten ktoś częściej jest mężczyzną niż kobietą. Cóż, godzenie pracy z wychowywaniem dzieci nigdy nie jest łatwe, a partnerski podział obowiązków nie jest (jeszcze?) oczywistością w wielu związkach. Szczególnie, gdy oboje są artystami. Co celnie podsumowała Iwona Chmielewska mówiąc, że artyści lubią być skupieni, ale lubią być w tym skupieniu obsługiwani, zwłaszcza artyści mężczyźni.
Jeśli ktoś chce lub choć chciał zostać grafikiem, ilustratorem, projektantem, a nawet malarzem, to ten zbiór wywiadów jest dla niego. Można się wiele dowiedzieć, jak w praktyce wygląda życie zawodowe kogoś takiego. Prywatne trochę też. Przy czym ten ktoś częściej jest mężczyzną niż kobietą. Cóż, godzenie pracy z wychowywaniem dzieci nigdy nie jest łatwe, a partnerski...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toCo łączy projekty postaci do gry Wiedźmin, koszulkę Slayera, przewodnik po Szczecinie dla dzieci i Księgę dżungli? Za każdym projektem stoi człowiek – ilustrator.
•
Trafiłam na tę książkę tylko i wyłącznie za sprawą polecenia przez osobę, która od długiego czasu jest dla mnie wzorem w zakresie ilustracji, kolorów i wszelakiego rodzaju tworzenia. Pięknie się składa, bo tytuł ten również sprawił, że moja głowa była pełna inspiracji i moja miłość do ilustracji zakwitła nowymi kolorami 🌸 ale po kolei…
•
Sebastian Frąckiewicz w rozmowach z jedenastoma przedstawicielami tej profesji obnaża blaski i cienie pracy ilustratora. Jak zaczynali? Jak wypracowali swój styl? Kto był ich inspiracją? Wywiady są konkretne, mięsiste, naprawdę dużo można wynieść z doświadczeń zarówno młodych twórców jak i klasyków.
•
Muszę przyznać, że pierwszy raz wywiady w formie pisanej wywołały we mnie takie pokłady weny. Świetna dziennikarska robota i wspaniali, kreatywni goście. A jakże różni! Postawienie obok siebie Józefa Wilkonia z jego ilustracjami dziecięco-abstrakcyjnymi i Bartłomieja Gawła, projektującego nadruki koszulek zespołów metalowych, a zaraz obok wjeżdża Anna Halarewicz z ilustracją modową… uwielbiam tę różnorodność w stylach.
•
Jedyne, do czego mogę się przyczepić to ilość ilustracji na stronach książki... Dużo googlowałam, a chciałoby się mieć to całe piękno w jednym miejscu.
Co łączy projekty postaci do gry Wiedźmin, koszulkę Slayera, przewodnik po Szczecinie dla dzieci i Księgę dżungli? Za każdym projektem stoi człowiek – ilustrator.
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to•
Trafiłam na tę książkę tylko i wyłącznie za sprawą polecenia przez osobę, która od długiego czasu jest dla mnie wzorem w zakresie ilustracji, kolorów i wszelakiego rodzaju tworzenia. Pięknie się składa, bo tytuł...
Masa interesujących faktów, wynikających z ciekawie prowadzonych rozmów i oczywiście genialnych rozmówców. Jednak dla mnie wciąż za mało samych ilustracji... Przy notkach brakło mi zdjęć głównych bohaterów - fajnie byłoby zobaczyć ich na przykład przy pracy, w swoich przestrzeniach/gabinetach/pracowniach. No niby wiadomo, że se w internetach można znaleźć, no ale ja bym chciała w książce.
Masa interesujących faktów, wynikających z ciekawie prowadzonych rozmów i oczywiście genialnych rozmówców. Jednak dla mnie wciąż za mało samych ilustracji... Przy notkach brakło mi zdjęć głównych bohaterów - fajnie byłoby zobaczyć ich na przykład przy pracy, w swoich przestrzeniach/gabinetach/pracowniach. No niby wiadomo, że se w internetach można znaleźć, no ale ja bym...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toDobra dawka motywacji od kolegów i koleżanek "po fachu". Powyższa pozycja to zbiór wywiadów z grafikami i ilustratorami młodego pokolenia, oraz tymi, których uważamy już za klasyków w swojej dziedzinie. W przeciwieństwie do "Nie ma co się obrażać" Frąckiewicz kładzie większy nacisk na obszerniesze treści i warstwę merytoryczną książki niż ekspozycję samych prac - co dla mnie jest bardzo dużym plusem. Ponadto zawsze fajnie jest zobaczyć, że polska ilustracja ma się całkiem dobrze 👍
Dobra dawka motywacji od kolegów i koleżanek "po fachu". Powyższa pozycja to zbiór wywiadów z grafikami i ilustratorami młodego pokolenia, oraz tymi, których uważamy już za klasyków w swojej dziedzinie. W przeciwieństwie do "Nie ma co się obrażać" Frąckiewicz kładzie większy nacisk na obszerniesze treści i warstwę merytoryczną książki niż ekspozycję samych prac - co dla...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toChciałam, musiałam przeczytać tę książkę dla Piotra Sochy, ilustratora, którego wydana przez Dwie Siostry książka dla dzieci "Pszczoły" robi międzynarodową furorę. Bardzo interesujące są jego opowieści o warsztacie, pracochłonnych rysunkach, nadmiarze kresek i detali, które z biegiem lat i tak zaczął ograniczać.
W rozmowach o ilustracji bardzo często pada informacja o samotności rysownika, który poświęcając się tworzeniu woli robić to w samotności, niż w grupie, choć zdarzają i tacy, którzy potrafią projektować zespołowo. Książka pełna jest intrygujących pytań: o inspiracje, radzenie sobie w świecie pełnym konkurencji i podstępów. Są też ważne pytania o związki z literaturą, wolny czas i marzenia.
Ilustrator wychodzi z cienia, staje się pełnoprawnym, równorzędnym twórcą, który pokonuje długa, wyboistą (wielokrotnie niedocenianą) drogę, by uzyskać zadowalający efekt.
Więcej na: https://buchbuchbicher.blogspot.com/2017/12/sebastian-frackiewicz-ten-okiec-zle-sie.html
Chciałam, musiałam przeczytać tę książkę dla Piotra Sochy, ilustratora, którego wydana przez Dwie Siostry książka dla dzieci "Pszczoły" robi międzynarodową furorę. Bardzo interesujące są jego opowieści o warsztacie, pracochłonnych rysunkach, nadmiarze kresek i detali, które z biegiem lat i tak zaczął ograniczać.
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toW rozmowach o ilustracji bardzo często pada informacja o...
Pięknie wydana i niezwykle ciekawa książka.
Forma wywiadów czyni ją tylko bardziej atrakcyjną.
Polecam czytać z otwartą pod ręką przeglądarką, by na bieżąco sprawdzać pojawiające się w wypowiedziach nazwiska, tytuły czy fakty.
Pięknie wydana i niezwykle ciekawa książka.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toForma wywiadów czyni ją tylko bardziej atrakcyjną.
Polecam czytać z otwartą pod ręką przeglądarką, by na bieżąco sprawdzać pojawiające się w wypowiedziach nazwiska, tytuły czy fakty.
Wywiady z polskimi ilustratorami - współczesnymi jak i idolami dzieciństwa. Pyszna lektura!
polecam każdej osobie zainteresowanej rozwojem polskiej ilustracji.
Wywiady z polskimi ilustratorami - współczesnymi jak i idolami dzieciństwa. Pyszna lektura!
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo topolecam każdej osobie zainteresowanej rozwojem polskiej ilustracji.
Przeczytałam! I mam niedosyt. Niewątpliwym plusem książki jest doskonałe przygotowanie merytoryczne Frąckiewicza. Każdy z jego jedenastu wywiadów jest inny, w każdym porusza nowe zagadnienia, zadaje ciekawe, wnikliwe pytania. Widać, że do każdej z rozmów rzetelnie się przygotował.
Interesujący jest również dobór twórców, począwszy od mistrzów polskiej szkoły ilustracji, skończywszy na młodych, lecz już docenionych w Polsce (i na świecie) ilustratorów.
Mam jednak wrażenie, że niektórym rozmówcom poświęcił zbyt wiele uwagi, innych natomiast potraktował trochę po "macoszemu". Rozmowa z Wilkoniem, świetnym przecież gawędziarzem, była zbyt krótka, zbyt powierzchowna. Z kolei z wywiadu z Emilią Dziubak dałoby się zrobić nawet osobną książkę.
Chciałabym także, aby zamieszczono więcej ilustracji, zwłaszcza tych, o których opowiadają twórcy. Wiem, książka nie jest z gumy, nie rozciągnie się. A szkoda, bo zabrakło wielu świetnych twórców. Liczę na drugi tom.
Podsumowując: czytałam (i oglądałam) z wielką przyjemnością, cieszę się, że mogłam poczytać o ilustratorach, których bardzo cenię, a którzy z racji wieku nie dorobili się jeszcze publikacji na swój temat :)
* Moja córka była zachwycona widząc w tej książce swoich ulubionych ilustratorów. Czyli Chmielewską, Bogucką, Dziubak, Bajtlika, Wilkonia, Butenko czy Sochę, znanego u nas w domu także z gier planszowych. Żałowała, że nie było Pękalskiego, Jung, Szymanowicza, Rusinek, de Latoura czy Mizielińskich....
Przeczytałam! I mam niedosyt. Niewątpliwym plusem książki jest doskonałe przygotowanie merytoryczne Frąckiewicza. Każdy z jego jedenastu wywiadów jest inny, w każdym porusza nowe zagadnienia, zadaje ciekawe, wnikliwe pytania. Widać, że do każdej z rozmów rzetelnie się przygotował.
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toInteresujący jest również dobór twórców, począwszy od mistrzów polskiej szkoły ilustracji,...
Bardzo odświeżająca lektura rozmów z ludźmi, dla których pasja i talent stały się źródłem utrzymania. Czyta się to niesamowicie przyjemnie, choć nie bez delikatnych ukłuć igiełki zazdrości. Mamy tu przekrój stylów w ilustracji a także przekrój osobowości twórców. Obserwujemy różne drogi życiowe, kierunki rozwoju, osiągnięcia i sukcesy. Przy okazji dowiadujemy się, na jakich zasadach funkcjonuje rynek w Polsce i za granicą oraz poznajemy ciekawe, wynikające z doświadczenia, obserwacje. W zestawieniu występują przedstawiciele zarówno młodszego, jak i starszego pokolenia artystów, tworzący w innych czasach, stosujący odmienne techniki i mówiący o ilustracji w zróżnicowany sposób. Mamy uczniów i nauczycieli, osoby, dla których ilustracja jest wyrafinowaną sztuką i rzemieślników, ilustratorów książek, gier i rynku muzycznego. Świetne, inspirujące, ciekawie prowadzone i pięknie wydane rozmowy.
Bardzo odświeżająca lektura rozmów z ludźmi, dla których pasja i talent stały się źródłem utrzymania. Czyta się to niesamowicie przyjemnie, choć nie bez delikatnych ukłuć igiełki zazdrości. Mamy tu przekrój stylów w ilustracji a także przekrój osobowości twórców. Obserwujemy różne drogi życiowe, kierunki rozwoju, osiągnięcia i sukcesy. Przy okazji dowiadujemy się, na jakich...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toBardzo wiele ta książka mi uświadomiła jeśli chodzi o możliwości rozwoju i zaistnienia jako młody twórca, nie tylko ilustrator.
Bardzo wiele ta książka mi uświadomiła jeśli chodzi o możliwości rozwoju i zaistnienia jako młody twórca, nie tylko ilustrator.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to